Hyperventilatie

Hyperventilatie = overmatig ventileren

Het teveel en te snel naar adem happen, de adem te snel en te veel naar binnen willen halen en te lang uitademen. Hierdoor daalt het koolzuurgehalte in het bloed en ontstaat er verandering in de zuurgraad van ons bloed. Je adem te veel CO2 uit en dit geeft een signaal aan het ademhalingscentrum in je hersenen. Deze neemt het dan van je over en je verliest de controle. Dit is niet gevaarlijk. Een acute aanval (ook medisch gezien volkomen onschuldig) is vaak een beangstigende ervaring.  En er bestaat ook chronische hyperventilatie. Hierbij zijn de klachten min of meer constant aanwezig.

Klachten: Benauwdheid, druk/pijn op de borst, niet goed kunnen door ademen, snelle en diepe ademhaling, duizeligheid, gevoel van flauwvallen, tinteling of doodgevoel in handen/voeten/lippen, hartkloppingen, misselijkheid, onrust gevoel, transpireren, angst en paniek.

In feite is hyperventilatie een poging van je lichaam om zichzelf te helen, om zich te ontdoen van allerlei spanningen. Echter roept vaak angst op en ga je meer hyperventileren, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt. Je bent bang geworden voor eigen emoties. Bang voor eigen ademhaling. Zo erg dat je uiteindelijk angst om de angst krijgt. (anticipatieangst). "Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest".

 

Ademtherapie: In de Rebirting Ademtherapie is men er achter gekomen dat rust weer terugkomt als er op een juiste manier wordt uitgeademd. Op een juiste manier uit ademen is het heel ontspannen loslaten van je uitademing. En tegelijkertijd ontspannen in al je gevoelens en gedachten… . Echt loslaten dus...  Over het algemeen hebben we niet geleerd hoe we echt kunnen loslaten. We hebben als kinderen meestal geleerd juist alles in te houden. Onderdrukte energie (emoties) komen vaak plotseling tot explosie. (als een vulkaan!) 

Wat is dan echt los laten precies? Loslaten is integratie van energie in je lichaam. Gevoelens, emoties en gedachten zijn energie. Loslaten doe je door alle energieën (spanningen, pijn, stress, negatieve emotie, gewenste gevoelens en gedachten) te laten stromen en samen te brengen zodat weer in balans komen en het door jouw gewenste trillingsfrequentie krijgt. Buik (emoties), Hart (ziel) en hoofd (gedachten) met elkaar verbinden. Zo ontstaat er weer ontspanning, rust, geluk en vreugde in jou. Gezondheid voor lichaam en geest.

Begeleiding bij hyperventilatie. 

Een ademtherapeut kan jou begeleiden met je ademhaling en feedback over je adem.  Maar ook als je geen ademtherapeut bent kun je heel goed helpen, wanneer iemand een hyperventilatie aanval heeft. Als je weet dat het lichaam zelf hersteld en medisch gezien het onschuldig is, heb je er ook vertrouwen in. Wat je doet is vriendelijk en zachtmoedig aanwezig blijven. En dan stimuleer je om de focus op ontspannen uitademen te brengen. Je kunt zelf grapjes maken om iemand even uit zijn mentale fixatie te halen. Met lange inademing en ontspannen uitademing zal diegene weer grip krijgen op de ademhaling. In therapie gaan we iets dieper en creëren we vergelijkbare symptomen als met hyperventilatie. Er blijft controle over de ademhaling. (Geen overname door ademhalingscentrum). Dan met aandachtig aanwezig zijn bij lichamelijke sensatie en helpende gedachten kan  men bewust angst overwinnen. we koppelen de angstemotie los van de lichamelijke sensaties.