Chi Neng Qigong

Dantains (3 energiecentra)

 

Dantian betekent vrij  vertaald  ‘gebied van elixer of elixerveld’. Het is een opslagplaats of reservoir voor energie. Dantian is belangrijk in de beoefening van Qigong, Meditatie, Traditionele Chinese Medicijnleer en Chinese vechtkunsten. Het is ook een belangrijk focuspunt voor meditatie.

 

In Qigong wordt er gewerkt met drie Dantians:

Onderste Dantian (Xia Dantian)
Deze ligt in het centrum van het buikgebied, in de onderbuik. Tussen de  navel  en het  energiepunt Mingmen (punt in onderrug). Het is de bron van onze levenskracht en de motor voor het laten stromen van qi door de meridianen in ons lichaam. Het wordt geassocieerd met fysieke energie en soms seksualiteit en komt overeen met de navelchakra. 

Middelste Dantian (Zhong Dantian)
Deze ligt in het centrum van de borstkas achter de Solar Plexus. Het wordt geassocieerd met onze organen en emoties en komt overeen met het hartchakra. In het middelste dantian wordt de qi van de organen opgeslagen, deze qi is verbonden met de emoties die in de Chinese geneeskunst worden geassocieerd met bepaalde organen.

Bovenste Dantian (Shang Dantian)
Dit is het centrum van het hoofd  en ligt achter je derde oog ( punt tussen wenkbrauwen). Het wordt geassocieerd met onze geest en bewustzijn en komt overeen met het voorhoofdchakra. Het bovenste dantian is de opslagplaats voor de qi van de hersenen en het zenuwstelsel, dit is de meest verfijnde qi waar de mens over beschikt.


Punten Chi Neng Qigong

 

Huiyin:                Yin ontmoetingspunt, perineum
Bai Hui:                Hemelpoort, hoogste punt hoofd voor de kruin
Yin Tang:             Zegelhal, tussen de wenkbrauwen (weg naar binnen)
Da Zhui:               Grote hamer, op de grote (7e) nekwervel
Qi Hu:                  Adempoort, kuiltje onder sleutelbeen, in 1 lijn met tepel
Yu Zhen:              Jadekussen, onder ‘bult’ op achterhoofd (begin van de nek)
Shen Men:           Poort van de geest, pink kant binnenste polsplooi 
Da Bao:               Grote verdeler, In de zij tussen 6e en 7e rib (hoogte BH-bandje)
Shen Zhu:            Lichaamszuil, tussen 3e en 4e borstwervel (bovenrug)
Ming Men:          Levenspoort, tussen 2 en 3e lendenwervel (onderrug)
Zhong Kui:           Oproerkraaier, binnenkant middelvinger op 2e kootje
Lao Gong:            Paleis van de arbeid, in midden van handpalm
Yong Quan:         Sprankelende bron, achter de bal van de voetzool

 


Beoefenen van Doade

Van het domein van zekerheid, naar het koninkrijk der vrijheid.

   

Het doel van Chi Neng Qigong: De wetten van het leven begrijpen in context van mens, maatschappij, natuur en  deze toe te passen door oefening en zelfontwikkeling. Dan maak je een sprong van het domein van zekerheid, naar het koninkrijk van vrijheid.

 

Volledige realisatie van potentie in vorm en functie. Dat is de Daode theorie die we na streven wanneer we Chi Neng qigong beoefenen. Dao is de fundamentele kracht van het universum, waar alles uit voortkomt. Deze Is overal en raakt nooit uitgeput. Wanneer we iets goede daode heeft, betekent het dat het datgene doet waarvoor het bedoeld is (‘serves the purpose’).

 

Het beoefenen om te leven als een goed mens geeft ons goede doade en helpt ons om meer in harmonie te leven met de dao en datgene te doen waarvoor wij bedoelt zijn. Het fundament hiervoor is:

1.       'Walk the Middle way' . Evenwichtig leven, balans in alles.

         Emotionele balans  vb. bewust zonder drama en onderdrukking

2.      In alle situaties goede moraal behouden. 

 

Chi Neng Qigong Ontwikkelingswaarden              emotie-balans      

Compassie (Mededogen en vriendelijkheid)            Vrede - boosheid   

Eerlijkheid  (Integriteit van denken en doen)           Zekerheid- zorgen/onzekerheid 

Moed (Waardig, rechtvaardig handelen)                   Edelmoedig - verdriet

Discipline (Kracht van herhalen)                                  Wijsheid ­- angst

Respect (Acceptatie verschillen en natuurlijk orde)  Liefde - gekwetst

Orgaangeesten  / Psychische functie van de organen

Ieder orgaan heeft volgens de Traditionele Chineze geneeskunde een 'Orgaangeest'. Een soort geestelijk centrum, waarbinnen zich een deel van het totale van de psychische proces zich afspeelt.

 

Lever:    Hun = Moraal en zelfbeeld (soepel verlopen van geestelijke processen.

Milt:       Yi = Denkkracht (intentie, ideevorming, analytisch vermogen, geheugen

Longen   Po =  Lichaamsziel (lef, passie, psychisch aanpassingsvermogen)

Nieren    Zhi = Wijsheid  (wilskracht in eigen handelingen)

Hart        Shen = geestelijke entiteit waarbinnen andere ‘orgaangeesten’ als een

               samenhangend geheel functioneren en bewustzijn verwerven.

             


8 Verses

Het vers wat we uitspreken of zingen om in de juiste frequentie en openheid te komen. Om eigen qiveld te openen in groter qiveld. Een meditatieve staat waarbij we diepe innerlijk aanwezigheid ervaren en ook verbonden zijn met het grotere geheel.  

 

Ding tain li di – Xing song yi Chong

Zie je hoofd in de blauwe hemel en voel je voeten diep in de aarde.

Ontspan je hele lichaam en laat je lichaam je gedachten volgen in alle richtingen tot diep in de oneindigheid.

 

Wai jing nei  jing – xin cheng mao gong.

Voel respect voor jezelf en je oefening en wees kalm en stil.

Je denken wordt als een glad en kristalhelder bergmeer

 

Yi nian bu qi – shen zhu tai kong.

Blijf stil en denk aan het universum, de oneindige leegte

Voel hoe je grenzen langzaam vervagen en je een wordt met het universum

  

Shen yi zhao ti – zhou shen rong rong

Breng nu je volledige aandacht in je lichaam, van je kruin tot aan je voetzolen en vul je lichaam met qi. Voel hoe de warme gloed van qi je lichaam doorstroomt.

Je hele lichaam is in harmonie met qi.